Tajniki logistyki. Jak transportować kruszywa?

Kruszywa budowlane to materiały niezbędne na każdym placu budowy. Przy wznoszeniu większości obiektów potrzebny jest piach oraz żwir, są one używane także do niektórych prac ziemnych, wyrównywania lub zagęszczania podłoża i obsypywania fundamentów. Kruszywa przydadzą się również przy produkcji betonu i zapraw. Grubsze frakcje są niezbędne przy budowie dróg i konstrukcji ziemnych.

 

Przy takich pracach konieczne są regularne dostawy dużych ilości materiału do zagęszczania gruntu i przygotowania podbudowy. Transport kruszyw budowlanych wymaga jednak posiadania sprzętu, który zabezpieczy odpowiednią logistykę dostaw kruszywa. Musi on pozwolić na rytmiczne dostarczanie większych ilości materiału w wyznaczone przez wykonawcę miejsca. Zobaczmy, jakie są tajniki przewozu kruszyw budowlanych.

 

Przewóz kruszyw budowlanych

Kruszywa budowlane to nie tylko piach i żwir, lecz także kliniec, tłuczeń czy grys. Najdrobniejsze materiały tego rodzaju mają wielkość około 1–2 mm, większe frakcje mają rozmiar sięgający 63 mm, choć w niektórych przypadkach mogą być potrzebne także większe kamienie. Transport takich materiałów musi być wykonywany sprzętem do przewozu materiałów sypkich. W grę wchodzą więc wywrotki ze szczelnymi skrzyniami ładunkowymi, ze wzmocnieniami ze względu na dużą wagę ładunku i wymaganą odpornością burt na uderzenia większych frakcji kruszywa.

 

Przy transportowaniu kruszyw najlepiej sprawdzają się skrzynie ładunkowe z możliwością kiprowania, czyli unoszenia jednego krańca skrzyni w górę, w celu wysypania zawartości w wybranym miejscu. Ze względu na specyfikę przewożonego ładunku najlepiej sprawdzają się tu wywrotki z wysypem tylnym, choć przy mniejszej ilości ładunku można też używać skrzyń tandemowych.

 

ciężarówka

Pojazdy do przewozu kruszyw

Kruszywa powinny być dostarczane na plac budowy w dużej ilości, do ich transportu muszą być zatem używane pojazdy o wysokim tonażu. Największe ilości ładunku mogą przewieźć naczepy wywrotki obsługiwane przez ciągniki siodłowe. Mają one jednak często problemy z poruszaniem się po placu budowy, zwłaszcza przy inwestycjach drogowych. W takim przypadku lepszym rozwiązaniem są samochody ciężarowe z zamontowaną skrzynią ładunkową. Używa się zarówno pojazdów trzyosiowych o ładowności sięgającej kilkunastu ton, jak i czteroosiowych, które są w stanie jednorazowo przewieźć powyżej 20 ton materiału. Ciężarówki 4-osiowe są zwykle lepszym rozwiązaniem, ponieważ większa ładowność oznacza mniejsze koszty w przeliczeniu na jednostkę dostarczonego materiału.

 

Zaletą aut 3 i 4-osiowych jest także to, że wiele modeli posiada napęd na dwie, trzy lub cztery osie, co bardzo zwiększa ich możliwości poruszania się w terenie. To ważne, ponieważ dojazd w miejsce, w które trzeba dostarczyć kruszywo, w wielu wypadkach jest mocno utrudniony.