Telefon  +48 32 286 06 19;

    fax +48 32 282 98 88

      Email  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

huta

Kruszywa hutnicze: jak powstają?

Kruszywa hutnicze z powodzeniem zastępują kruszywa naturalne w budownictwie i drogownictwie. Są od nich tańsze, ale przede wszystkim ich używanie znacząco przyczynia się do ochrony środowiska. Eksploatacja hałd to nic innego jak postępowanie zgodnie z założeniami nowoczesnej gospodarki odpadami. Warto przyjrzeć się kruszywom hutniczym bliżej.

kruszywa do drogi

Kruszywa do budowy dróg. Mineralne czy hutnicze?

Kruszywa do budowy dróg używa się od dawna. Cechuje się ono wyjątkowymi właściwościami fizycznymi i mechanicznymi, dzięki którym drogi i autostrady są wyjątkowo wytrzymałe i odporne na działanie czynników pogodowych. Większość osób wie, czym są kruszywa mineralne: kojarzymy je chociażby z ogrodów, w których wysypuje się nimi ścieżki i podjazdy. Mniej osób słyszało natomiast o kruszywach hutniczych, które w budownictwie i przemyśle stają się coraz częściej używane.

budowa drogi

Specyfika i zastosowanie żużlu stalowniczego

Kruszywa sztuczne są obecnie powszechnie wykorzystywane w budownictwie drogowym. W bardzo wielu przypadkach cechują się równie dobrymi (a nawet lepszymi) właściwościami jak surowce naturalnego. Tak właśnie jest w przypadku żużlu stalowniczego (konwertorowego).

budowa drogi

Główne rodzaje kruszyw drogowych

Podczas budowy dróg i autostrad stosuje się różnorodne materiały pochodzenia naturalnego i przetworzone z odpadów produkcyjnych i wydobywczych. Najczęściej są to kruszywa i masy ziemne, które spełniają wszystkie wymagania i normy budowlane i wchodzą w skład surowców przeznaczonych do budownictwa drogowego.

cegła żużlowa

Specyfika i zastosowanie żużlu wielkopiecowego

Żużel wielkopiecowy stanowi produkt uboczny, który powstaje podczas wytapiania rudy żelaza na surówkę do produkcji stali. Proces ten odbywa się w wielkim piecu. Teoretycznie więc jest to odpad, jednak znajduje bardzo szerokie zastosowanie w budownictwie.

kruszywo zastosowanie

Kruszywa drogowe i budowlane — przykłady zastosowania

Kruszywa wykorzystywane są m.in. do budowy domów, jako podłoże pod asfaltowe drogi, do produkcji betonu i asfaltu. Co więcej, mogą być zastosowane również jako ozdoba podwórek i ogrodów. Kruszywa możemy podzielić na drogowe i budowlane. Warto poznać ich specyfikę.

Zastosowanie żużli wielkopiecowych

Żużel wielkopiecowy stanowi produkt uboczny. Powstaje w trakcie wytapiania w wielkim piecu rudy żelaza na surówkę do produkcji. Teoretycznie można uznać żużel wielkopiecowy za odpad, jednakże w praktyce znajduje on bardzo szerokie zastosowanie w budownictwie.

kruszywa hutnicze

Kruszywa hutnicze — specyfika i zastosowanie

Kruszywa hutnicze cechują się właściwościami podobnymi jak kruszywa naturalne, są od nich jednak nieco tańsze. To właśnie sprawia, że coraz częściej wykorzystywane są w branży budowniczej i drogownictwie.

żużel

Jakie jest najczęstsze zastosowanie żużlu stalowniczego?

Żużel stalowniczy to produkt uboczny powstający w procesach hutniczych. To kruszywo sztuczne, które obecnie znajduje szerokie zastosowanie m.in. w budownictwie.

kruszywa alternatywne

Specyfika kruszyw alternatywnych

Kruszywa alternatywne (sztuczne i z recyklingu) są uzupełnieniem wobec kruszyw naturalnych. Produkcja kruszyw alternatywnych z surowców odpadowych i towarzyszących stanowi realizację głównych celów i zasad związanych z nowoczesną gospodarką odpadami, do których zaliczamy m.in.:

  • minimalizację wielkości odpadów i ich niekorzystnego wpływu na środowisko
  • odzysk zgodny z zasadami ochrony środowiska
  • unieszkodliwienie pozostałych odpadów

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.